SELECTED ISSUES REGARDING THE CHALLENGES OF IMPLEMENTING PUBLIC ADMINISTRATION PRINCIPLES IN THE SPHERE OF PARLIAMENTARISM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17721/2616-9193.2025/21-11/11

Keywords:

public administration, parliamentarism, principles of public administration, accountability, openness, efficiency, popular sovereignty, rule of law, inclusiveness, democratic governance.

Abstract

Background. Modern parliamentarism functions not only as an institutional form of representative democracy but also as a specific subsystem of public governance that requires effective administration based on democratic values and the principles of good governance. In Ukraine, the effective implementation of public administration principles in the field of parliamentarism is particularly relevant in the context of administrative reforms and alignment with European standards. Given the complexity of the political system, growing public expectations, and increasing demands for accountability, there is a pressing need to explore how such principles as popular sovereignty, rule of law, transparency, accountability, efficiency, inclusiveness, professionalism, and interaction with civil society are operationalized within the parliamentary framework.

Methods. The methodological basis of the study is an interdisciplinary approach that combines the analysis of academic literature, legal and regulatory acts, parliamentary reports, and empirical studies of parliamentary institutions. Special attention is given to the comparative analysis of the implementation of key principles in EU countries, particularly Sweden, Estonia, and the United Kingdom, in order to assess the compliance of Ukrainian practices with European standards of good governance. Specific focus is placed on the principles of professionalism and civic engagement.

Results. The study identifies major challenges to the implementation of the professionalism principle, including the politicization of the administrative apparatus, insufficient training for parliamentarians, limited resources for professional development, and a low level of ethical compliance. In terms of civic engagement, problems include the formalized nature of public consultations, limited public participation in the legislative process, and low trust in parliamentary institutions. The comparative analysis revealed best practices, such as the establishment of consultative councils, mandatory training programs for MPs, and institutionalized transparency through digital platforms.

Conclusions. The results confirm the necessity of systematic reform in the area of parliamentary administration, drawing on international experience. The study recommends implementing comprehensive educational programs for parliamentarians, creating permanent feedback mechanisms with the public, improving the ethical infrastructure of parliaments, and expanding the use of digital technologies in legislative processes. This integrated approach would enhance the legitimacy and efficiency of parliamentary activity, strengthen democratic governance, and increase public trust in state institutions. Future research could focus on the empirical evaluation of implemented reforms and their impact on the quality of legislation.

References

Бугайчук, К. (2018). Інституціональні принципи публічного адміністрування в органах Національної поліції України. Науковий вісник публічного та приватного права, 1(1), 163–169.

Гошовська, В. А. (2016). Парламентаризм. Національна академія державного управління.

Милосердна, І. М., & Краснопольська, Т. М. (2023). Індигенна демократія: Від концептуалізації до інституціоналізації. Актуальні проблеми політики, 71, 108–116. https://doi.org/10.32782/app.v71.2023.15

Належне врядування як загальносвітова цінність. (б. д.). Верховна Рада України. https://e-learning.rada.gov.ua/courses/nalezhne-vryaduvannya

Нестерович, В. Ф. (2017). Конституційно-правове регулювання громадських обговорень у деяких зарубіжних країнах. Вісник Луганського державного університету внутрішніх справ імені Е. О. Дідоренка, 4, 19–30.

Панкратова, В. О. (2024). Міжнародний досвід щодо використання петицій. У О. М. Іваній, А. М. Кучук (Ред.), Реалії та перспективи розбудови правової держави в Україні та світі (с. 232–235). СумДПУ імені А. С. Макаренка. https://law-conf.sspu.edu.ua/images/2024/e-book/Book_Tom_1.pdf

Паславська, Н. Т. (2015). Становлення та розвиток конституційної юстиції ФРН: Історико-правове дослідження (Публікація № 0415U006447) [Дис. канд. іст. наук, Львівський національний університет імені Івана Франка]. Академічні тексти України. https://uacademic.info/ua/document/0415U006447

Романюк, П. В. (2015). Конституційно-правові засади інституту представницького мандату в Україні [Неопубл. дис. канд. юрид. наук]. Одеський регіональний інститут державного управління.

Шевченко, Т. С., & Розкладай, І. Є. (Ред.). (2014). Рішення Європейського суду з прав людини щодо доступу до інформації. Москаленко О. М.

Шульга, А. (2014). Засоби підвищення ефективності регуляторної політики у країнах ЄС. Науковий вісник Академії муніципального управління. Серія "Управління", 2, 285–299.

Шура, Н. О. (2016). Принципи публічного адміністрування як регулятор соціально-економічних процесів у національній економіці. Економіка та управління національним господарством, 14, 260–263.

Ястремська, М., & Мажник, Л. (2015). Публічне адміністрування. Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця.

Dahl, R. A. (1961). Who governs? Democracy and power in an American city. Yale University Press.

European Neighbourhood Policy. (2018, January 9). European Commission. https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/neighbourhood/europeanneighbourhood-policy_en

Gender Equality Index. (2023). European Institute for Gender Equality. https://eige.europa.eu/gender-equality-index/2023/compare-countries/index/bar

Habermas, J. (2010). The "Good Life" – A "Detestable Phrase": The significance of the young rawls's religious ethics for his political theory. European Journal of Philosophy, 18(3), 443–454.

Hilbert, R. A. (1987). Bureaucracy as belief, rationalization as repair: Max Weber in a post-functionalist age. Sociological Theory, 5(1), 70–86. https://www.jstor.org/stable/201996

Rawls, J. (1950). A study in the grounds of ethical knowledge: Considered with reference to judgments on the moral worth of character [PhD, Princeton University]. https://www.proquest.com/openview/815004834a79bc28ae3287d3db905ec3/1?cbl=18750&diss=y&loginDisplay=true&pq-origsite=gscholar

Support for improvement in governance and management in central and eastern European countries (SIGMA). (1995). OCDE. https://one.oecd.org/ document/OCDE/GD(95)45/En/pdf

Weber, M. (1947). The Theory of Social and Economic Organizations. Free Press.

Published

2025-06-27

How to Cite

TYMOSHENKO, K. (2025). SELECTED ISSUES REGARDING THE CHALLENGES OF IMPLEMENTING PUBLIC ADMINISTRATION PRINCIPLES IN THE SPHERE OF PARLIAMENTARISM . Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Public Administration, 21(1), 80-86. https://doi.org/10.17721/2616-9193.2025/21-11/11