РОЛЬ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ В ГАРМОНІЗАЦІЇ ЗАКОНОДАВСТВА ТА РЕФОРМУВАННІ УПРАВЛІНСЬКИХ СТРУКТУР ДЕРЖАВ-КАНДИДАТІВ
DOI:
https://doi.org/10.17721/2616-9193.2024/20-7/12Ключові слова:
євроінтеграція, публічне управління, демократизація, гармонізація права, Україна, ЄС, засади євроінтеграціїАнотація
Вступ. Розглянуто роль, яку відіграє Європейський Союз у забезпеченні відповідності законодавства держав-кандидатів праву ЄС та адаптації адміністративних структур у державах-кандидатах, які прагнуть вступити до ЄС. Політика розширення ЄС характеризується суворими Копенгагенськими критеріями і вимагає від держав-кандидатів законодавчих та адміністративних реформ для приведення законодавства та управлінських структур у відповідність до стандартів ЄС. Ці реформи мають вирішальне значення для забезпечення стабільних інституцій, демократії, верховенства права та прав людини. Досліджено трансформаційний вплив цих вимог та визначено, як дотримання норм ЄС сприяє належному управлінню, покращенню надання державних послуг, економічному розвитку та зміцнює інституційний потенціал у державах кандидатах.
Meтоди. Використано сучасні загальні та спеціальні методи наукового пізнання, серед яких: аналіз застосовано для опрацювання наукових, аналітичних та законодавчих джерел; індуктивний та дедуктивний методи – для аналізу й узагальнення інформації з тематики дослідження; методи прогнозування та синтезу допомагали в ході формулювання висновків та рекомендацій за підсумками дослідження.
Результати. Дослідження ролі Європейського Союзу в гармонізації законодавства та реформуванні управлінських структур держав-кандидатів показало, що вплив ЄС є вирішальним фактором для успішного внесення змін до нормативно-правової бази та реформування системи інституцій цих країн. Встановлено, що гармонізація національного законодавства з acquis communautaire сприяє підвищенню рівня незалежності правосуддя, забезпеченню економічної стабільності та соціального добробуту в державах-кандидатах. При цьому фінансова та технічна допомога з боку ЄС сприяє прискоренню процесу проведення реформ.
Висновки. Підтверджено, що допомога Європейського Союзу відіграє вирішальну роль у гармонізації законодавства та реформуванні адміністративних структур у державах-кандидатах. При цьому ефективне впровадження стандартів управління ЄС забезпечує прозорість, ефективність і підзвітність публічного управління, що є важливим для інтеграції в ЄС. У майбутніх дослідженнях передбачено порівняти успішність реформ у різних державах-кандидатах з метою виявлення найкращого досвіду для його імплементації у вітчизняну практику.
Посилання
Bostan, S. K., & Nemchenko, G. (2018). From the experience of the anti-corruption struggle of law enforcement agencies in Romania: Success factors. Law and Society, 5(2), 10–15] [in Ukrainian]. [Бостан, С. К., & Немченко, Г. (2018). З досвіду антикорупційної боротьби правоохоронних органів в Румунії: Фактори успіху. Право і суспільство, 5(2), 10–15].
Chubai-Fedorenko, H. (2012). Problems of cross-border cooperation of Ukraine in the conditions of an expanded European Union. International relations of Ukraine: Scientific searches and findings, 21, 228–243 [in Ukrainian]. [Чубай-Федоренко, Г. (2012). Проблеми транскордонного співробітництва України в умовах розширеного Європейського Союзу. Міжнародні зв'язки України: Наукові пошуки і знахідки, 21, 228–243].
EU support for the rule of law in the Western Balkans: Despite efforts, fundamental problems persist. (2022). European Court of Auditors. https://op.europa.eu/webpub/eca/special-reports/eu-support-to-the-rule-of-law-in-Western-Balkans-01-2022/en/
Falaleieva, L. H. (2017). The role of the Copenhagen criteria in the implementation of EU values. Scientific Notes of the Institute of Legislation of the Verkhovna Rada of Ukraine, 1, 114–122 [in Ukrainian]. [Фалалєєва, Л. Г. (2017). Роль Копенгагенських критеріїв у реалізації цінностей Європейського Союзу. Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України, 1, 114–122].
Hlushchenko, S. V. (2004). Reforming the banking systems of Central and Eastern European countries. Scientific Notes of National University of Kyiv-Mohyla Academy: Economic Sciences, 30, 39–47 [in Ukrainian]. [Глущенко, С. В. (2004). Реформування банківських систем країн Центральної та Східної Європи. Наукові записки НаУКМА: Економічні науки, 30, 39–47].
Letnar Černič, J., Avbelj, M., Novak, M., & Valentinčič, D. (2019). Reform of democracy and the rule of law in Slovenia. Nova Univerza-Evropska pravna fakulteta.
Makarenko, M. (2021). World practice of transformational changes in the field of health care. Investytsiyi: Praktyka ta dosvid, 17, 119–122 [in Ukrainian]. [Макаренко, М. В. (2021). Світова практика трасформаційних змін у сфері охорони здоров'я. Інвестиції: Практика та досвід, 17, 119–122]. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.17.119
On the Antimonopoly committee of Ukraine, Law of Ukraine № 3659-XII (2024) (Ukraine) [in Ukrainian]. [Про Антимонопольний комітет України, Закон України № 3659-XII (2024) (Україна)]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3659-12#Text
Pejić, I. (2022). Constitutional referendum and judicial reform in Serbia. Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu, 94, 75–92. https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/0350-8501/2022/0350-85012294075P.pdf
Presidency conclusions. Copenhagen European Council. (1993). European Council. https://www.europarl.europa.eu/enlargement/ec/pdf/cop_en.pd
Rybak, N. V. (2020). Legal regulation of labor legislation efficiency evaluation in Lithuania. Social Law, 3, 36–39 [in Ukrainian]. [Рибак, Н. В. (2020). Правове регулювання оцінювання ефективності трудового законодавства у Литві. Social Law, 3, 36–39]. https://doi.org/10.37440/soclaw.2020.03.06
Sigér, F. (2020). Economic integration and interdependence in Croatia. In Z. Felméry (Ed.), Economic integration and interdependence in Central and Eastern Europe (pp. 55–88). Dialóg Campus.
TAIEX institutional building tool. (n.d.). Center for Adaptation of the Civil Service to the Standards of the European Union [in Ukrainian]. [Інструмент інституціональної розбудови TAIEX. (б. д.). Центр адаптації державної служби до стандартів Європейського Союзу]. https://www.center.gov.ua/ component/k2/item/747-%D0%B0%D0%BF%D0%BB%D1%96%D0%BA%D0%B0%D1%86%D1%B6%D1%96%D0%B9%D0%BD%D1%B6-%D1%84% D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B8-taiex
Teremtsova, N. V. (2011). Theoretical and legal problems of EU enlargement: Current state and prospects. Legal Bulletin, 1, 51–53 [in Ukrainian]. [Теремцова, Н. В. (2011). Теоретико-правові проблеми розширення Європейського Союзу: Сучасний стан та перспективи. Юридичний вісник, 1, 51–53].
Twinning institutional building tool. (2022, January 27). Center for Adaptation of the Civil Service to the Standards of the European Union [in Ukrainian]. [Інструмент інституціональної розбудови Twinning. (2022, 27 січня). Центр адаптації державної служби до стандартів Європейського Союзу]. https://www.center.gov.ua/component/k2/item/4017-%D1%96%D0%BD%D1%81%D1%82%D1%80%D1%83%D0%BC%D0%B 5%D0%BD%D1%82-%D1%96%D0%BD%D1%B6%D1%82%D0%B8%D1%82%D1%83%D1%B6%D1%96%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1% 8C%D0%BD%D0%BE%D1%97-%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B1%D1%83%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8-twinning
Varnalieva, J., & Madzova, V. (2015). Benefits of twinning programs: The case of Macedonia. In UBT International Conference (pp. 103–110). UBT Knowledge Center. https://knowledgecenter.ubt-uni.net/cgi/viewcontent.cgi?article=2073&context=conference
Zioło, M., Niedzielski, P., Kuzionko-Ochrymiuk, E., Marcinkiewicz, J., Łobacz, K., Dyl, K., & Szanter, R. (2022). E-Government development in European countries: Socio-economic and environmental aspects. Energies, 15(23), 8870. https://doi.org/10.3390/en15238870
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://gov.bulletin.knu.ua/7