НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ГЕНДЕРНОЇ ПОЛІТИКИ НА РІВНІ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД В УКРАЇНІ: МІЖНАРОДНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.17721/2616-9193.2024/19-12/22Ключові слова:
гендерна рівність, гендерна політика, місцеве самоврядування, нормативно-правове забезпечення, міжнародне законодавство, національне законодавство, публічне управління, органи публічної влади, комунікація.Анотація
Вступ . Наголошено, що кандидатство України на членство в ЄС сприяло пришвидшенню змін в українському законодавстві відповідно до вимог "Угоди про Асоціацію між Україною, з одної сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони", підписаної у 2014 році. Особливий інтерес у контексті розвитку муніципальної гендерної політики становлять питання локалізації Резолюції Ради безпеки ООН 1325 та приєднання місцевих громад до Європейської хартії рівності жінок і чоловіків у житті місцевих громад. Акцентовано, що для адаптації європейських підходів до гендерної політики на місцевому рівні необхідно здійснити детальний аналіз нормативно-правового забезпечення гендерної політики для ефективної післявоєнної відбудови та відновлення України. Предметом дослідження є міжнародні нормативно-правові акти у сфері прав людини, гендерної рівності, місцевого самоврядування та інших галузей права (з позиції положень Закону України "Про правотворчу діяльність") та адаптація їх до українського законодавства.
Методи . Для проведення коректного дослідження та отримання достовірних результатів використано інституціональний підхід, що дає можливості сформувати авторське бачення забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків на місцевому рівні формальними й неформальними соціальними інститутами. Також використано структурно-конструктивістський підхід для вивчення структурних факторів, що визначають рамки гендерних відношень.
Результати . Міжнародно-правові акти у сфері гендерної рівності, відновлення та муніципальної політики спрямовані на уніфікацію підходів до регулювання захисту прав людини у площині так званого "єдиного правового поля" – міжнародних правових стандартів – та є актами, що мають зобов'язальний або рекомендаційний характер.
Означено, що з позиції розробляння та реалізації гендерної політики на рівні територіальних громад в умовах післявоєнного відновлення особливий інтерес становить саме Резолюція Ради Безпеки ООН 1325 "Жінки. Мир. Безпека". Спрямованість Резолюції Ради Безпеки ООН на ідею впровадження гендерного підходу на "всіх рівнях в операціях із забезпечення миру та безпеки", зокрема на рівні місцевих громад, тісно пов'язана з поняттям "локалізація". Термін "локалізація Резолюції 1325" в обіг було введено 14 років тому Глобальною мережею жінокмиробудівниць і є підтвердженням потенціалу прямого впливу цього міжнародного акта щодо гендерної політики на рівні територіальних громад. На жаль, цей інструмент (локальні плани дій) реалізації гендерної політики на практиці мало задіяний та реалізований в умовах сьогодення в Україні, хоча він має значний потенціал у досягненні гендерної рівності на рівні територіальних громад в умовах післявоєнного відновлення. Зазначено, що приєднання України до міжнародного Партнерства Біаррітц також поліпшило середовище для реалізації гендерного підходу в управлінні на рівні територіальних громад та створило умови для потенційного підвищення надходжень у місцеві бюджети на перспективу (залучення жінок до економічної діяльності, зменшення розривів у оплаті праці жінок та чоловіків, зменшення наслідків гендерно зумовленого насильства, підвищення тривалості життя чоловіків та налагодження з дітьми контактів через можливість іти в декретну відпустку, створення татохабів, інклюзивні громадські простори в громадах тощо). У червні 2022 року після багаторічної адвокаційної кампанії українського феміністичного правозахисного жіночого руху у партнерстві з МФО "Рівні можливості, ВРУ було ратифіковано Концепцію Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу із цими явищами, чим посилено не тільки національне гендерне законодавство, а й гендерну політику на місцевому рівні. Зауважено, що Європейська хартія рівності жінок і чоловіків у житті місцевих громад передбачає міжмуніципальне партнерство громад у напряму досягнення гендерної рівності. Для України як держави, що набула статусу кандидата в ЄС, важлива синхронізація національного законодавства у сфері гендерної рівності.
Висновки . Визначено, що міжнародно-правові акти, що є наслідком правової глобалізації, мають опосередкований вплив на розвиток гендерної політики на рівні територіальних громад в Україні. Вони містять міжнародні договірні акти з питань гендерної рівності як складової частини прав людини та її основоположних свобод. Прийняті урядовими структурами ЄС, міжнародними представниками громадянського суспільства політики та документи не мають нормотворчого характеру і не належать до міжнародного законодавства, водночас вони є рамковими для формування національного законодавства на місцевому рівні.
Посилання
Арнаутова, В., Батракова, Н., Голованова, Т., Гончар, Ю., Григорьєва, О., Досич, А., Дунебабіна, О., Ємельяненко, Є., Жуковська, Г., Зосім, Н., Кісліцина, Л., Кримець, Л., Критенко, О., Литвиненко, А., Остапенко, О., & Рябушенко, Н. (2022). Порадник для гендерних радників і радниць (К. Левченко, Ред.). Мережа радників і радниць із гендерних питань. https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/18%20-%20Department/18%20-%20PDF/2023/25.08.2023/poradnik-dlya-radnikiv-1-1.pdf
Білинська, М. (Ред.) (2011). Гендерна політика в системі держав ного управління. Друкарський світ. ГІД: гендер, інструменти, діяльність (методичні рекомендації для по садових осіб місцевого самоврядування). (2020). Житомирська міська рада.
Грицай, І. О. (2018). Механізм забезпечення принципу гендерної рівності: теорія та практика. Хай-Тек Прес.
Дмітрієва, М., Ламах, Е., & Огороднікова, Т. (2020). Посібник з локалізації та кошторисування місцевих планів дій з виконання Резолюції Ради Безпеки Організації Об'єднаних Націй 1325 "Жінки, мир, безпека" в Україні. ООН Жінки. https://eca.unwomen.org/sites/default/files/Field%20Office%20ECA/Attachments/Publications/2021/6/UnWomen_Localization_Digital-min.pdf
Європейська соціальна хартія (переглянута), Міжнародний доку мент № 137-V (2006). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_062#Text
Європейська хартія рівності жінок і чоловіків. (2022). Рада європейських муніципалітетів та регіонів. https://www.auc.org.ua/sites/default/files/hartiya_ukr.pdf
Жуковська, Г., Левченко, К., Остапенко, О., & Суслова, О. (2020). Гендерна політика в нормативно-правових документах. Частина 1 (К. Левченко, Ред.). ОБСЄ. https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/18%20-%20Department/18%20-%20PDF/02.2021/genderna-polityka.pdf
Ключковський, Ю. (2020). Європейські правові стандарти місцевого самоврядування: Зміст і правова природа. У М. Микієвич, О. Сушинський, Р. Бедрій (Ред.). Міжнародні та європейські стандарти місцевого самоврядування: Проблеми імплементації в Україні (с. 37–42). Львів. регіон. ін-т держ. управління Нац. акад. держ управління при Президентові України. https://fpk.in.ua/images/biblioteka/2bac_pravo/Problem-samovryaduvannya.pdf
Конвенція Організації Об'єднаних Націй про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок, Міжнародний документ № 995_207 (1999, 06 жовтня). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_207#Text
Конвенція Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу із цими явищами (Стамбульська конвенція), Міжнародний документ № 2319-IX (2022). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_001-11#Text
Кофман, Б. Я. (2019). Муніципальні права людини (особистості) як фактор удосконалення конституційно-правового статусу людини і громадянина. Часопис Київського університету права, 2, 64–71. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chkup_2019_2_13
Литвинюк, К., Змисла, М., & Шуневич, К. (2022). Посібник із надання високоякісних муніципальних послуг із урахуванням гендерного аспекту. Аналітичний центр "Юрфем". https://jurfem.com.ua/wp-content/uploads/2022/10/Posibnyk-hromada.pdf
Марценюк, Т. (2015). Гендерна політика Європейського Союзу: загальні принципи та найкращі практики. Міжнародний центр перспективних досліджень (МЦПД). https://www.icps.com.ua/assets/uploads/files/genderna_pol_tika_s.pdf
Марценюк, Т. (2018). Рекомендації щодо інтеграції гендерної складової у аналітичні матеріали. Українська Гельсинська спілка з прав людини. https://www.helsinki.org.ua/articles/rekomendatsiji-schodo-intehratsiji-hendernoji-skladovoji-u-analitychni-materialy/
Пекінська декларація. (2005). Бібліотечка голови профспілкового комітету, 5–6. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_507#Text
Про місцеве самоврядування в Україні, Закон України № 280/97-ВР (1997, 21 травня) (Україна). Відомості Верховної Ради України (ВВР), 24. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-вр#Text
Про правотворчу діяльність, Закон України № 3354-IX (2023, 24 серпня) (Україна). Відомості Верховної Ради (ВВР), 93. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3354-20#Text
Таран, А. (2022, 6 лютого). Шлях до рівності: Стратегія гендерної рівності ЄС (2020–2025). Аналітичний центр "Юрфем". https://jurfem.com.ua/shlyah-do-rivnosti-strategia-gendernoi-rivnosti-2025-ch-1/
Угода про Асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, Міжнародний документ № 984_011 (2023). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text
Устенко, О. (2021, 24 серпня). Партнерство Біаррітц: важливі кроки в досягненні рівності. Аналітичний центр "Юрфем". https://jurfem.com.ua/partnerstvo-biarits-vazhlyvi-kroky-v-dosyagnenni-rivnosti/
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://gov.bulletin.knu.ua/7