ЄДНІСТЬ ГУМАНІТАРНОГО ПРОСТОРУ ДЕРЖАВИ: ІДЕНТИФІКАЦІЯ СКЛАДНИКІВ ТА МЕХАНІЗМИ ФОРМУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.17721/2616-9193.2024/20-8/12Ключові слова:
гуманітарний простір, гуманітарний розвиток, гуманітарна політика, мовне середовище, національна ідентичність, історична пам'ять, національний менталітет, національна ідея, національні меншини, міжконфесійні відносиниАнотація
Вступ. Наголошено, що для сучасного етапу розвитку України характерними є суттєві зміни, які зачіпають різні сфери суспільного життя. Значна частина цих змін зумовлена процесами глобалізації та європейської інтеграції. Суттєвим чинником суспільних трансформацій є також події російсько-української війни. В цих умовах особливої ваги набуває посилення стійкості суспільства до нових викликів, гарантування безпеки людини, суспільства та держави загалом.
Акцентовано, що у сфері вітчизняного гуманітарного розвитку впродовж тривалого часу накопичувалися й досі залишаються недостатньо розв'язаними проблеми нерівності та надмірної поляризації суспільства за мовною, етнічною, релігійною та іншими видами ознак. Нерідко це стає джерелом загострення і посилення суперечностей у багатьох сферах життєдіяльності суспільства.
Такі складники гуманітарної політики, як розвиток освіти, науки, культури, гармонізація міжконфесійних та етнонаціональних відносин тощо формують засади для подальшого підвищення рівня людського капіталу й посилюють суспільну згуртованість загалом. Це зумовлює потребу в пошуку ефективних механізмів підвищення якості державного управління в гуманітарній сфері та шляхів забезпечення консолідації суспільства на основі загальновизнаних ціннісних орієнтацій, адже від наявності цілісного гуманітарного простору в країні залежить нормальна життєдіяльність населення та стійке функціонування соціальних інститутів, а також дотримання прав, свобод незалежно від раси і статі, етнічної належності, мови і релігії.
Методи. У процесі дослідження було використано метод теоретичного аналізу наукових джерел, а також метод порівняння, що дозволило вивчити наявні наукові підходи до розв'язання окресленої проблеми. З метою розкриття сутності категорій "гуманітарний простір" та "єдність гуманітарного простору" було використано методи узагальнення, формалізації, аналізу та синтезу. Було задіяно також інші загальнонаукові та спеціальні методи пізнання, зокрема абстрагування, конкретизації, індукції, систематизації. Це дало можливість обґрунтувати структурні компоненти, які лежать в основі категорії "єдності гуманітарного простору". З метою формулювання загальних висновків дослідження було використано метод логічного узагальнення результатів.
Результати. Проаналізовано вітчизняну та закордонну історіографію, що дозволило зробити висновок про відсутність уніфікованого підходу до визначення категорії гуманітарного простору. Встановлено, що в закордонній практиці домінує погляд на гуманітарний простір як на своєрідне гуманітарне робоче середовище, у якому гуманітарні організації можуть здійснювати свою діяльність з надання допомоги людям у регіонах, які постраждали від негативних факторів різного походження. Серед вітчизняних науковців переважають погляди на гуманітарний простір як на середовище, в основі якого лежить система ідей, цінностей, ідеалів, міфів, стереотипів та образів, що впливають на свідомість людей.
Обґрунтовано, що під єдністю гуманітарного простору слід розглядати ступінь згуртованості суспільства навколо таких суспільно значущих тем, як ставлення до мови, релігійних свобод, етнонаціональних відносин, розвитку культури, історичної пам'яті та інших проявів суспільного буття, які формують національну ідентичність, а також здатність на основі наявних механізмів ефективно й конструктивно розв'язувати суперечності, які час від часу можуть виникати у цих сферах суспільних відносин.
Ідентифіковано складники, які лежать в основі єдності гуманітарного простору, а саме: гармонійне мовне середовище, розвиток освітньої галузі, збереження національної культурної спадщини та історичної пам'яті, урахування прав та задоволення потреб національних меншин (спільнот), гармонізація державно-церковних та міжконфесійних відносин. Встановлено, що вагому роль у формуванні цілісного гуманітарного простору відіграє також задоволення інформаційних та культурних потреб суспільства, що має відбуватись завдяки національним виробникам культурного продукту та функціонуванню мережі національних каналів культурної комунікації.
Висновки. Доведено, що формування цілісного гуманітарного простору закладає передумови для подальшого посилення соціальної згуртованості, що є критично важливим в умовах тих трансформацій, які проходить Україна на сучасному етапі інтеграції до європейських культурних, економічних та політичних структур. Ознаками цілісного гуманітарного простору є наявність розвиненої спільної символьної системи, вирішальна роль національних виробників культурного продукту та національних каналів культурної комунікації в задоволенні інформаційних та культурних потреб суспільства, високий рівень згуртованості суспільства на ґрунті спільних культурних та світоглядних цінностей, які мають загальнонаціональний характер, гармонійний розвиток міжетнічних та міжконфесійних відносин тощо.
Наявність серед складових гуманітарного простору таких елементів, як історична пам'ять, власна культура, традиції, унікальне мовне середовище перетворюють його на один із основоположних чинників, які впливають на формування національної ідентичності, тобто сприяють стійкому усвідомленню особою належності до української нації як самобутньої спільноти, об'єднаної назвою, символами, географічним та етносоціальним походженням, історичною пам'яттю, комплексом духовно-культурних цінностей, зокрема українською мовою і народними традиціями.
Посилання
About the main principles of state policy in the sphere of the establishment of Ukrainian national and civil identity, Law of Ukraine No. 2834-IX (2022, December 13) (Ukraine) [in Ukrainian]. [Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національ ної та громадянської ідентичності, Закон України №2834-ІХ (2022, 13 грудня]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text
Bakumenko, V. (1999). System-situational image of management processes in social systems. Bulletin of the Ukrainian Academy of Public Administration, 3, 312–318 [in Ukrainian]. [Бакуменко, В. (1999). Системно-ситуаційне зображення процесів управління в соціальних системах. Вісник УАДУ, 3, 312–318].
Barna, O. (2019). Humanitarian Space as an Object of Hybrid Warfare: Implications for Ukraine. Historical and political problems of the modern world, 40, 146–152 [in Ukrainian]. [Барна, О. (2019). Гуманітарний простір як об'єкт гібридної війни: Наслідки для України. Історико-політичні проблеми сучасного світу, 40, 146–152].
Chechel, O. M. (2019). The concept and content of public administration mechanisms in the humanitarian sphere. Public Administration and Customs Administration, 3(22), 137–145 [in Ukrainian]. [Чечель, О. М. (2019). Поняття і зміст механізмів державного управління в гуманітарній сфері. Публічне управління та митне адміністрування, 3(22), 137–145]
Collinson, S., & Elhawary, S. (2012, April 4). Humanitarian space: A review of trends and issues. Humanitarian Policy Group. https://media.odi.org/documents/7643.pdf
Hradivskyi, V. M. (2021). Implementation of mechanisms of public administration of the development of the humanitarian sphere in Ukraine: Regional aspect. Public administration: Improvement and development, 8 [in Ukrainian]. [Градівський, В. М. (2021). Впровадження механізмів пуб лічного управління розвитком гуманітарної сфери в Україні: Регіональний аспект. Державне управління: Удосконалення та розвиток, 8]. http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/8_2021/72.pdf
Humanitarian space – or spaces – must be protected, without exception. (2021, July 16). International Committee of the Red Cross. https://www.icrc.org/en/document/humanitarian-space-must-be-protected-without-exception
Humanitarian Space. (n.d.). Emergency toolkit. CARE. https://www.careemergencytoolkit.org/topics-issues/10-humanitarian-space/
Karlova, V. (2013). The place and role of the humanitarian space of the state in the formation of national identity. Bulletin of the National Academy of Public Administration, 11, 40–47 [in Ukraine]. [Карлова, В. (2013). Місце та роль гуманітарного простору держави у формуванні національної самосвідомості. Вісник Національної академії державного управління, 11, 40–47].
Koliushko, I., Tymoshchuk, V., Banchuk, O., Kuibida, R., Kyrychenko, Yu., Zhurba, Ya., Kurinnyi, O., Stoian, V., Kohut, I., Chebanenko, O., Zaslavskyi, O., & Tkachuk, A. (2011). New Power: Challenges of Modernization (I. Burakovskyi, Ye. Bystytskyi, I. Koliushko, & O. Sushko, Eds.). K.I.S. [in Ukrainian]. [Коліушко, І., Тимощук, В., Банчук, О., Куйбіда, Р., Кириченко, Ю., Журба, Я., Курінний, О., Стоян, В., Когут, І., Чебаненко, О., Заславський, О., & Ткачук, А. (2011). Нова влада: Виклики модернізації (І. Бураковський, Є. Бистицький, І. Коліушко, & О. Сушко, Ред.) К.І.С.]. https://issuu.com/irf_ua/docs/irf-2011-9-19
Kovaleva, T. V. (2019). The role of the state language policy in the formation of the humanitarian space (on the example of Kharkiv and Donetsk regions). State Formation, 2 [in Ukrainian]. [Ковальова, Т. В. (2019). Роль державної мовної політики у формуванні гуманітарного простору (на прикладі Харківської та Донецької областей). Державне будівництво, 2]. https://periodicals.karazin.ua/db/article/view/19030/17313
Kovbasiuk, Yu. V., Troshchynskyi, V. P., & Surmin, Yu. P. (Eds.). (2010). Encyclopedic Dictionary of Public Administration. (Yu. P. Surmin, V. D. Bakumenko, & A. M. Mykhnenko, Comp.). National Academy of Public Administration under the President of Ukraine [in Ukrainian]. [Ковбасюк, Ю. В., Трощинський, В. П., & Сурмін, Ю. П. (Ред.). (2010). Енциклопедичний словник з державного управління (Ю. П. Сурмін, В. Д. Бакуменко, & А. М. Михненко, Уклад.). НАДУ].
Lizanchuk, V. (2001). Language aspects in Ukrainian state-formation. In Ukrainian state-formation: Lessons, problems, prospects (pp. 224–228). Lviv branch of the Ukrainian Academy of Public Administration [in Ukrainian]. [Лизанчук, В. (2001). Мовні аспекти в українському державотворенні. В Українське державотворення: Уроки, проблеми, перспективи (с. 224–228). ЛФ УАДУ].
Lytvynenko, K. O. (2018). Humanitarian Factors of Generating Separatist Movements in Ukraine [Unpublished extended abstract of dissertation of Candidate of Philosophical Sciences]. The National Institute for Strategic Studies [in Ukrainian]. [Литвиненко, К. О. (2018). Гуманітарні чинники генерування сепаратистських рухів в Україні [Неопубл. автореф. дис. канд. філос. наук]. Національний інститут стратегічних досліджень].
Makarets, Y. (2019). State language policy of independent Ukraine. Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Series: Philology, 40(1), 53–58 [in Ukrainian]. [Макарець, Ю. (2019). Державна мовна політика незалежної України. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія, 40(1), 53–58].
Moisiyakha, A. V. (2020). The essence and content of mechanisms for implementing state policy in the socio-humanitarian sphere. Scientific notes of V. I. Vernadsky Tavri National University. Series: Public Administration, 31(70), 3, 164–169 [in Ukrainian]. [Мойсіяха, А. В. (2020). Сутність та зміст механізмів реалізації державної політики в соціогуманітарній сфері. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Державне управління, 31(70), 3, 164–169].
Moskalenko, S. (2013). Tasks of the state to form a single socio humanitarian space of Ukraine in modern conditions. Collection of scientific works of the National Academy for public administration under the President of Ukraine, 2, 3–15 [in Ukrainian]. [Москаленко, С. (2013). Завдання держави щодо формування єдиного соціогуманітарного простору України в сучасних умовах. Збірник наукових праць Національної академії державного управління при Президентові України, 2, 3–15].
Razputenko, I. V. (2017). Civilizational choice of Ukraine in the context of globalization. Bulletin of the National Academy of Public Administration, 1, 112–122 [in Ukrainian]. [Розпутенко, І. В. (2017). Цивілізаційний вибір України в умовах глобалізації. Вісник НАДУ, 1, 112–122].
Sergienko, L. V. (2019). Humanitarian policy of Ukraine: Identification of components, objects, subjects and priorities, Bulletin of Zhytomyr polytechnic state university, 2(88), 162–173 [in Ukrainian]. [Сергієнко, Л. В. (2019). Гуманітарна політика України: Ідентифікація складових, об'єктів, суб'єктів та пріоритетів. Вісник ЖДТУ, 2(88), 162–173].
Shynkaruk, V. (Ed.). (2002). Philosophical Encyclopedic Dictionary. Abris [in Ukrainian]. [Шинкарук, В. (Ред.). (2002). Філософський енциклопедичний словник. Абрис].
Statement of the Committee of Experts on the legal framework for the implementation of the European Charter for Regional or Minority Languages. (2023). Council of Europe [in Ukrainian]. [Заява Комітету експертів про правову базу імплементації Європейської хартії регіональних мов або мов меншин. (2023). Рада Європи]. https://rm.coe.int/ukrainestatementcomex15june2023-ua/1680ac16b5
Stelmashchuk, Y. I. (2016). State regulation of the development of the social and humanitarian sphere: Terminological tools, Investments: Practice and experience, 20, 93–97 [in Ukrainian]. [Стельмащук, Ю. І. (2016). Державне регулювання розвитку соціально-гуманітарної сфери: Термінологічний інструментарій. Інвестиції: Практика та досвід, 20, 93–97].
Stepyko, M. (2015, July 22). Integrity of humanitarian space of Ukraine as an object of national security of the state: Analytical Note. NISS [in Ukrainian]. [Степико, М. (2015, 22 липня). Цілісність гуманітарного простору України як об'єкт національної безпеки держави: Аналітична записка. НІСД]. https://niss.gov.ua/doslidzhennya/gumanitarniy-rozvitok/cilisnist-gumanitarnogo-prostoru-ukraini-yak-obekt-nacionalnoi
Ukraine in 2006: Internal and external situation and prospects for development: Expert Report (2006, March 9). NISS [in Ukrainian]. [Україна в 2006 році: Внутрішнє і зовнішнє становище та перспективи розвитку: Експертна доповідь (2006, 9 березня). НІСД]. https://niss.gov.ua/publikacii/poslannya-prezidenta-ukraini/ukraina-v-2006-roci-vnutrishne-i-zovnishne-stanovische-ta
Yelensky, V. E. (2002). Religion after communism. Religious and social changes in the transformation of central and eastern european societies: Focus on Ukraine. NPU M. P. Dragomanov [in Ukrainian]. [Єленський, В. Є. (2002). Релігія після комунізму: Релігійно-соціальні зміни в процесі трансформації центрально- і східноєвропейських суспільств: Фокус на Україні. НПУ ім. М. П. Драгоманова].
Zdioryuk, S. I. (Red.). (2006). Humanitarian policy of the Ukrainian State in the modern period. NISS [in Ukrainian]. [Здіорук, С. І. (Ред.). (2006). Гуманітарна політика Української Держави в новітній період. НІСД].
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://gov.bulletin.knu.ua/7