ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ У СФЕРІ ЗАХИСТУ КРИТИЧНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ: КОМПЕТЕНЦІЇ ВИПУСКНИКІВ ТА ЗМІСТ НАВЧАЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/2616-9193.2024/19-20/22

Ключові слова:

захист критичної інфраструктури, безпека і стійкість критичної інфраструктури, навчання та підготування персоналу, стандарти вищої освіти, компетенція, освітні програми, програмні результати навчання, навчальні дисципліни.

Анотація

Вступ . Закон України "Про критичну інфраструктуру" визначив завдання щодо забезпечення безпеки і стійкості критичної інфраструктури. Наголошено, що практика реалізації положень Закону свідчить про необхідність запровадження системи навчання та перепідготовки персоналу у цій сфері. Тенденції до збільшення спектра загроз, зростання масштабу руйнувань інфраструктури, зокрема під час збройного конфлікту, лише підкреслює актуальність підвищення рівня знань та навичок персоналу в цій сфері.
Метою статті є огляд потенційних форматів навчання та підвищення кваліфікації персоналу з питань захисту критичної інфраструктури та ідентифікація галузей знань та спеціальностей, у межах яких доцільно відобразити ці питання в освітньому процесі.
Розглянуто ступінь наукової розробленості проблеми та практику започаткування освітнього процесу за цим напрямом, проаналізовано законодавчі та організаційні можливості запровадження освітніх програм з питань захисту критичної інфраструктури, зроблено огляд стандартів вищої освіти та освітніх програм на предмет включення питань безпеки і стійкості критичної інфраструктури, ідентифіковано базові компетентності випускників та програмні результати навчання за цим напрямом.

Методи . Було застосовано методи теоретико-методологічного та порівняльного аналізу для формування загальних підходів до організації навчання у сфері критичної інфраструктури. Системно-функціональний аналіз завдань суб'єктів національної системи захисту критичної інфраструктури здійснено для визначення галузей знань та спеціальностей, за якими доцільно проводити підготовку фахівців, методи системного аналізу – для формування переліку програмних результатів навчання за цим напрямом.

Результати . Запропоновано методичний підхід до визначення необхідних компетентностей, знань та навичок персоналу суб'єктів національної системи захисту критичної інфраструктури для виконання ними визначених законодавством завдань. Визначено приблизний перелік спеціальностей, за якими доцільно здійснювати підготовку фахівців вищими закладами освіти України. Розроблено набір компетентностей та програмних результатів навчання, які доцільно визначити базовими під час розроблення стандартів освіти та освітніх програм. Запропоновано комплекс навчальних дисциплін, що можуть виступати складниками освітнього процесу за вибраними спеціальностями.

Висновки . Обґрунтовано законодавчу обумовленість та науково-практичну актуальність запровадження системи підготовки фахівців у сфері захисту критичної інфраструктури. Хоча система навчання може охоплювати різні форми та методи навчання, на поточному етапі доцільним є запровадження окремих навчальних програм у межах підготування фахівців за визначеним набором спеціальностей. Розроблено набір компетентностей та програмних результатів навчання випускників. Запропоновано також комплекс навчальних дисциплін, що можуть виступати складниками освітнього процесу за вибраними спеціальностями. Надалі необхідно продовжити дослідження щодо розроблення конкретних освітніх програм з питань безпеки і стійкості критичної інфраструктури для різних спеціальностей.

Посилання

Арсенович, Л. А. (2022). Деякі питання запровадження системи підготовки фахівців у сфері захисту критичної інфраструктури. Таврійський науковий вісник. Серія: Публічне управління та адміністрування, 5, 3–14. https://doi.org/10.32851/tnv-pub.2022.5.1

Бєлай, С. В., Євтушенко, І. В., & Мацюк, В. В. (2021). Теоретико-методологічні засади підготовки кадрів у сфері захисту критичної інфраструктури України. Вісник Національного університету цивільного захисту України. Серія: Державне управління, 2, 342–350. http://vdu-nuczu.net/ua/11-ukr/storinkaavtora/180-belaj-s-v-evtushenko-i-v-matsyuk-v-v-teoretiko-metodologichni-zasadi-pidgotovki-kadriv-u-sferi-zakhistu-kritichnoji-infrastrukturi-ukrajini

ПЕРЕЛІК галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти. Додаток до проєкту постанови КМУ. (2023, 8 серпня). Міністерство освіти України. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/gromadske-obgovorennya/2023/08/08/HO-proyekt.post.KMU-perelik.haluz.znan.i.spetsial.VO.08.08.2023.pdf

Про затвердження Національного плану захисту та забезпечення безпеки та стійкості критичної інфраструктури, Розпорядження Кабінету Міністрів України № 825-р (2023, 19 вересня) (Україна). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/825-2023-%D1%80#Text

Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, Постанова Кабінету Міністрів України № 266 (2015, 29 квітня) (Україна). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF#Text

Про затвердження Порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності, Постанова Кабінету Міністрів України № 1196 (2023, 14 листопада). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1196-2023-%D0%BF#Text

Про критичну інфраструктуру, Закон України № 1882 (2021, 16 листопада) (Україна). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1882-20#Text

Суходоля, О. М. (2017). Забезпечення енергетичної безпеки та стійкості енергетики України: питання підготовки та перепідготовки персоналу підприємств паливно-енергетичного комплексу. Енергетика: економіка, технології, екологія, 2, 124–130. http://nbuv.gov.ua/UJRN/eete_2017_2_18

Суходоля, О. М. (2022). Table-Top Exercises: дизайн та особливості організації колективних навчань дискусійного типу. Наука і оборона, 3–4, 51–57. https://doi.org/10.33099/2618-1614-2022-20-3-4-58-64

Теленик, С. С. (2020). Напрями підготовки та підвищення кваліфікації фахівців із захисту критичної інфраструктури. Правові новели, 10(2), 91–99. https://doi.org/10.32847/ln.2020.10-2.12

Basystyi, V. (2023, August). Research on Critical Infrastructure Protection education in Ukraine. Researchgate. https://www.researchgate.net/publication/372851978_Research_on_Critical_Infrastructure_Protection_education_in_Ukraine

Critical Infrastructure Protection and Reliability. (2024). European University Cyprus (EUS). https://syllabus.euc.ac.cy/en/OSH635.pdf

Critical Infrastructure Protection. (2024). Lamar Institute of Technology (LIT). https://www.lit.edu/course-syllabus/270/hmsy

Critical Infrastructure Security and Resilience. (2024). FEMA. https://training.fema.gov/is/cisr.aspx

Critical Infrastructure Security. (2024). Norwegian University of Science and Technology (NUST). https://www.ntnu.edu/studies/courses/IMT4203#tab=omEmnet

Critical Infrastructure Training. (2024). CISA. https://www.cisa.gov/critical-infrastructure-training

Essentials for NERC Critical Infrastructure Protection. (2024). NERC. https://www.sans.org/cyber-security-courses/essentials-for-nerc-critical-infrastructure-protection/

Francia, G. A. (2011). Critical infrastructure security curriculum modules. In M. E. Whitman (Ed.), InfoSecCD '11 (pp. 54–58). Association for Computing Machinery. https://dl.acm.org/doi/10.1145/2047456.2047464

International Standard Classification of Education – Fields of education and training. (2015). UNESCO Institute for Statistics. https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-fields-of-education-and-training-2013-detailed-field-descriptions-2015-en.pdf

Jones, C. The Critical Infrastructure Higher Education Initiative (2017, 20 September). The George Mason University. https://cip.gmu.edu/2017/09/20/critical-infrastructure-higher-education-initiative/

Little, R. (1999). Educating the Infrastructure Professional: A New Curriculum for a New Discipline. Public Works Management & Policy, 4(2) 93–99. https://www.researchgate.net/publication/246014873_Educating_the_Infrastructure_Professional_A_New_Curriculum_for_a_New_Discipline

Master of Science in Security Studies: Critical Infrastructure Protection Concentration. (2024). University of Massachusetts Lowell (UMLowell). https://www.uml.edu/catalog/graduate/fahss/security-studies/degree-pathways/dp-security-studies-ms-infrastructure.aspx

Mishra, S., Romanowski, C. J., Raj, R. K., Howles, T., & Schneider, J. (2013). A curricular framework for critical infrastructure protection education for engineering, technology and computing majors. In IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) (рр. 1779–1781). IEEE. https://doi.org/10.1109/FIE.2013.6685144

Oliver, D. A., & Haney, M. (2017). Curriculum development for teaching critical infrastructure protection. U.S. Department of Energy Office of Nuclear Energy. https://inldigitallibrary.inl.gov/sites/sti/sti/8059235.pdf

Protecting Critical National Infrastructure. (2024). Cranfield University (CU). https://www.cranfield.ac.uk/courses/short/defence-and-security/protecting-critical-national-infrastructure

Завантаження

Опубліковано

2024-10-30

Як цитувати

СУХОДОЛЯ, О. (2024). ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ У СФЕРІ ЗАХИСТУ КРИТИЧНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ: КОМПЕТЕНЦІЇ ВИПУСКНИКІВ ТА ЗМІСТ НАВЧАЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Державне управління, 19(1), 122-131. https://doi.org/10.17721/2616-9193.2024/19-20/22

Схожі статті

1-10 з 58

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 3 4 5 6 > >>