ПІДВИЩЕННЯ ІНСТИТУЦІЙНОЇ СПРОМОЖНОСТІ ВРЯДУВАННЯ НА ОСНОВІ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПІД ЧАС ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.17721/2616-9193.2024/19-11/22Ключові слова:
е-урядування, цифрове урядування, урядування за допомогою ІКТ, інституційна спроможність; державне управління під час війни, державне управління, рекомендації публічної політикиАнотація
Вступ . Наголошено, що використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) стає все більш поширеним у процесах врядування, пропонуючи нові можливості та виклики для урядів у всьому світі. ІКТ сприяють підвищенню інституційної спроможності урядів у виконанні свої повноважень та покращують надання публічних послуг. Під час конфліктів, таких як війна в Україні, що триває, використання ІКТ у врядуванні стає ще більш критичним і складним. Метою дослідження було вивчити виклики та стратегії цифровізації, пов'язані з використанням ІКТ у державному управлінні під час війни в Україні. Висвітлено унікальний ландшафт цифровізації в цих складних умовах, аналізуючи вразливості та загрози, з якими стикаються урядові системи та комунікаційні мережі в умовах збройного конфлікту. Крім того, ідентифіковано найкращі практики та прогалини в політиці, надано рекомендації щодо зміцнення цифровізації налаштувань ІКТ-орієнтованого управління під час війни та післявоєнного періоду. Зауважено, що використання успішних підходів та здобутого досвіду сприятиме розроблянню надійних стратегій цифровізації, які можуть витримати унікальні виклики, що виникають під час збройних конфліктів. Предметом цього дослідження є стратегії цифровізації та заходи ІКТ-орієнтованого управління, ухвалені українським урядом під час війни, що триває.
Методи . Для дослідження викликів та стратегій цифровізації в ІКТ-орієнтованому управлінні під час війни в Україні використано різноманітну та багатогранну методологію. Дослідницький підхід включав огляд літератури, кейс-стаді на основі відкритих джерел від українських державних органів та звітів донорів щодо цифровізації та електронного урядування, а також дані та крос-кейс аналіз. Втім, комплексність методології залишається дискусійною, що підкреслює необхідність постійного обговорення та вдосконалення у майбутніх дослідженнях.
Результати . Засвідчено, що уряд України вжив проактивних заходів для забезпечення стійкості державних електронних послуг, цифрової безпеки та цілісності державної ІКТ-інфраструктури, а також для захисту персональних даних протягом конфлікту. Аналіз ґрунтується на емпіричних даних, зібраних за допомогою огляду літератури, кейс-стаді з використанням відкритих джерел від українських державних органів та крос-кейс аналізу, що дозволяє ретельно оцінити ефективність цих заходів цифровізації. Ключові висновки включають ідентифікацію найкращих практик та прогалин у політиці, надаючи рекомендації щодо зміцнення цифровізації налаштувань ІКТ-орієнтованого управління під час війни та післявоєнного періоду. За допомогою цього структурованого підходу забезпечено отримання чітких результатів із описаної методології.
Висновки . Використано різноманітні методи, включаючи огляд літератури, кейс-стаді на основі відкритих джерел від українських державних органів та крос-кейс аналіз. Такий підхід дозволив ретельно оцінити виклики та стратегії цифровізації, пов'язані з ІКТ-орієнтованим управлінням під час війни в Україні, забезпечуючи міцну основу для аналізу ефективності заходів цифровізації.
Виявлено, що, незважаючи на те, що концепція E-government 3.0 являє собою найбільш актуальну та зрілу форму електронного урядування на міжнародному рівні, Україна ще не розробила всебічну стратегію електронного урядування як для довоєнного, так і для післявоєнного періоду, щоб досягти такого ж рівня прогресу. Акцентовано, що відсутність детально обґрунтованої політики для впровадження цифрової трансформації залишається значною перешкодою. Крім того, застаріла законодавча база та інституційна модель управління є ключовими перешкодами, причому фрагментарні оновлення законодавства не розв'язують фундаментальних проблем. Розкрито, що цей розрив між стратегічними цілями та поточними технологічними тенденціями підкреслює необхідність ґрунтовного перегляду законодавства для приведення його у відповідність з актуальними вимогами. Нестабільність та недостатнє фінансування у межах Національної програми інформатизації України, яка страждає від численних нормативних та інституційних недоліків, є найкращою ілюстрацією такого безладу. Показано, що ефективність цієї програми додатково ускладнюється її надмірною залежністю від поточної політичної та економічної ситуації.
Рекомендовано провести всебічний перегляд або заміну Національної програми інформатизації на більш практичні документи. Ключовою метою оновленої програми має бути забезпечення належного функціонування Національної системи індикаторів розвитку інформаційного суспільства та Національного реєстру електронних інформаційних ресурсів. Також запропоновано відновлення щорічних звітів про стан розвитку інформаційного суспільства, що надасть цінні інсайти для коригування стратегічних документів з розвитку ІКТ.
Крім того, визначено, що війна в Україні підкреслила нагальну потребу в оновленій та всебічній стратегії електронного урядування для підтримки відновлення та реконструкції країни. Запропоновано концептуалізацію концепції Government 3.0 у державних стратегічних документах, що в поєднанні з виділенням міжнародних донорських коштів за належного контролю може підвищити ефективність та доступність державних послуг. Розкрито, що використання передових технологій, таких як штучний інтелект, блокчейн та аналіз даних, може покращити процеси прийняття рішень та забезпечить формування політики на основі доказів. Також наголошено на важливості програм навчання для державних службовців з метою підвищення їх цифрової грамотності та навичок, а також на необхідності створення спеціалізованих підрозділів або агентств для нагляду за ініціативами електронного урядування та координації міжсекторальної співпраці. Висновки забезпечують чіткий і структурований підсумок отриманих результатів, гарантують, що результати безпосередньо пов'язані з описаними методологіями та загальною метою дослідження.
Посилання
Alexopoulos, С., Charalabidis, Y., Flak, L., Mureddu, F., Parycek, P., Sarantis, D., Viale Pereira, G., & Wimmer, M. A. (2018). Scientific foundations training and entrepreneurship activities in the domain of ICT-enabled Governance. In Governance in the data age (pp. 1–2). https://dl.acm.org/doi/10.1145/3209281.3209316
Amazon Staff. (2022, June 21). How Amazon is assisting in Ukraine. Amazon. https://www.aboutamazon.com/news/community/amazons-assistance-in-ukraine
Charalabidis, Y., Loukis, E., & Alexopoulos, C. (2019). The three generations of electronic government: From service provision to open data and to policy analytics. In I. Lindgren, M. Janssen, H. Lee, A. Polini, M. P. Rodríguez Bolívar, H. J. Scholl, & Efthimios Tambouris (Eds.), Electronic government (pp. 3–17). Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-27325-5_1
Cybersecurity in Ukraine: National Strategy and international cooperation. (2017). GFCE. https://thegfce.org/cybersecurity-in-ukraine-national-strategy-and-international-cooperation/
Digital Government Factsheet 2019: Ukraine. (2020, May 12). European Commission. https://joinup.ec.europa.eu/sites/default/files/inline-files/Digital_Government_Factsheets_Ukraine_2019.pdf
Dubinskiy, O., Lomakina, O., Sikorskyi, O., & Kudaibergenov, A. (2021). Electronic cases as an element of the administrative procedure in the provision of administrative services. In SHS Web of Conferences, 100 (p. 8). https://doi.org/10.1051/shsconf/202110003004
Field, T., Muller, E., Lau E., Gadriot-Renard, H., & Vergez, C. (2003). The case for e-government: Excerpts from the OECD report "The E-Government Imperative". OECD Journal on Budgeting, 3(1), 61–96.
Finger, M., & Rossel, P. (2006). From E-Government to e-Governance: Implications for Technology Management. Infoscience. https://infoscience.epfl.ch/record/89522
Grönlund, Å., & Horan, T. A. (2005). Introducing e-gov: History, definitions, and issues. Communications of the Association for Information Systems, 15. https://doi.org/10.17705/1CAIS.01539/
Localizing digital transformation in Ukraine: Use of innovative technologies in bridging the urban-rural divide. (2023, March 16). WSIS Forum 2023. https://www.itu.int/net4/wsis/forum/2023/en/Agenda/Session/268
Malodia, S., Dhir, A., Mishra, M., & Bhatti, Z. A. (2021). Future of e-government: An integrated conceptual framework. Technological Forecasting and Social Change, 173. http://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121102
Ministry of Digital Transformation: Amazon Web Services supports Ukraine with USD 75 million for cloud technologies to help the digital state and economy work stably (2022, December 1). Government portal [in Ukrainian]. [Мінцифрової трансформації: Amazon Web Services підтримує Україну 75 млн доларів США на хмарні технології, щоб цифрова держава та економіка працювали стабільно. (2022, 1 грудня). Урядовий портал]. https://www.kmu.gov.ua/en/news/amazon-web-services-nadaye-ukrayini-pidtrimki-na-75-mln-dolariv-na-hmarni-tehnologiyi-yaki-dopomagayut-stabilno-pracyuvati-cifrovij-derzhavi-ta-ekonomici
On electronic trust services, Law of Ukraine № 2155-VIII (2017, October 5) (Ukraine) [in Ukrainian]. [Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги, Закон України № 2155-VIII (2017, 5 жовтня) (Україна)]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2155-19#Text
Plantera, F. (2019, Nov. 25). In Ukraine, e-governance and democracy are two sides of the same coin. Ega.ee. https://ega.ee/blog_post/ukraine-egovernance-democracy-are-two-sides-coin/
Plantera, F. (2021). The path towards e-governance in Ukraine. Ega.ee. https://ega.ee/success_story/path-towards-egovernance-ukraine/
Riabukha, O., (2023, April 11). Successful practices of e-governance: How online business services make Ukraine a tiger of digital transformation. Govinsider. https://govinsider.asia/intl-en/article/successful-practices-of-e-governance-how-online-business-services-make-ukraine-a-tiger-of-digital-transformation
Rossel, P., & Finger, M. (2007). Conceptualizing e-Governance. In T. Janowski & T. A. Pardo (Eds.), ICEGOV '07: Theory and practice of electronic governance (pp. 399–407). Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/1328057.1328141
Russia's Cyber Tactics: Lessons Learned in 2022. (SSSCIP analytical report on the year of Russia's full-scale cyberwar against Ukraine). (2023) [in Ukrainian]. [Russia’s cyber tactics: Lessons learned 2022 (Аналітичний звіт Держспецзв'язку про рік повномасштабної кібервійни Росії проти України). (2023). Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації України]. https://cip.gov.ua/ua/news/russia-s-cyber-tactics-lessons-learned-in-2022-ssscip-analytical-report-on-the-year-of-russia-s-full-scale-cyberwar-against-ukraine
Savelii, S., & Applegate, M. (2021, March 25). The risks of rushing to internet voting in Ukraine. Atlanticcouncil. https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/the-risks-of-rushing-to-internet-voting-in-ukraine/
The Ministry of Digital and Government of Estonia developed the mRiik application based on Action. (2023, January 19) [in Ukrainian]. Dia. [Мінцифра та уряд Естонії розробили застосунок mRiik на базі Дії. (2023, 19 січня). Дія] https://diia.gov.ua/news/mincifra-ta-uryad-estoniyi-rozrobili-zastosunok-mriik-na-bazi-diyi
Twizeyimana, J. D., & Andersson, A. (2019). The Public Value of E-Government – A Literature Review. Government Information Quarterly, 36(2), 167–178. http://doi.org/10.1016/j.giq.2019.01.001
U.S.-Supported E-Government App Accelerated the Digital Transformation of Ukraine; Now Ukraine is Working to Scale the Solution to More Countries. (2023, January 23). USAID. https://www.usaid.gov/news-information/press-releases/jan-18-2023-us-supported-e-government-app-accelerated-digital-transformation-ukraine-now-ukraine-working-scale-solution-more-countries
Ukraine Refugee Situation. (2023). UNHCR Operational Data Portal. https://data2.unhcr.org/en/situations/ukraine
Vlahovic, N., & Vracic, V. T. (2014). An overview of E-government 3.0 implementation. In M. Khosrow-Pour (Ed.), Encyclopedia of information science and technology (3rd ed., pp. 2700–2708). Information Science Reference. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-5888-2.ch263
Vrabie, C. (2023). E-government 3.0: An AI model to use for enhanced local democracies. Sustainability, 15(12). http://doi.org/10.3390/su15129572
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://gov.bulletin.knu.ua/7