СУЧАСНІ МОДЕЛІ ВЛАДИ ЯК ІНСТРУМЕНТИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ У СФЕРІ СУСПІЛЬНО-РЕЛІГІЙНИХ ВІДНОСИН ТА ЗМІЦНЕННЯ ІНСТИТУЦІЙНОЇ СПРОМОЖНОСТІ В УКРАЇНІ ТА США
DOI:
https://doi.org/10.17721/2616-9193.2024/19-1/22Ключові слова:
моделі влади й лідерства Френча – Рейвена, влади та впливу Етціоні, моделі влади та залежності Емерсона, моделі влади та політики Пфеффера, інституційна спроможність, Україна, США.Анотація
Вступ . Наголошено, що невизначеність законодавчих норм, розмитість владних повноважень, обмеженість ресурсів, релігійна різноманітність та конфлікти на релігійному ґрунті ускладнюють створення та впровадження дієвої та прийнятної на регіональному рівні державної політики в Україні у сфері взаємин між різними релігійними спільнотами. Підкреслено, що така політика має враховувати інтереси та потреби різних релігійних угруповань, організацій та інституцій, а також сприяти їх діалогу, співробітництву та інтеграції, що суттєво зміцнює інституційну спроможність держави. Дослідження зосереджене на вивченні потенціалу сучасних моделей влади, впливу, залежності, лідерства та політики у сфері взаємин між різними релігійними спільнотами для оптимізації процесів розроблювання та реалізації державної політики у сфері взаємодії суспільства та релігії в Україні та США. Розглянуто характеристики, проблематику, виклики та можливості цього процесу, виходячи з чотирьох сучасних концептуальних моделей: моделей влади й лідерства за Френчем – Рейвеном, влади та впливу за Етціоні, влади та залежності – за Емерсоном, влади та політики – за Пфеффером.
Методи . Для досягнення поставленої мети було використано аналіз наукових джерел та даних, які відображають державну політику та динаміку суспільно-релігійних відносин в Україні. За допомогою порівняльного аналізу було виявлено ключові елементи політики в Україні та США. Історичний аналіз дозволив зрозуміти чинники та політичні рішення, що впливали на формування суспільно-релігійних відносин. За використання системного аналізу розкрито державну політику як багатошарову систему, а структурно-функціональний аналіз дозволив окреслити її структуру та компоненти.
Результати . Було проаналізовано наукові роботи місцевих та іноземних дослідників, законодавчі акти, доповіді державних установ, матеріали ЗМІ, звіти міжнародних організацій, релігійних спільнот. Дослідження дозволило виявити та обґрунтувати, як сучасні моделі влади, впливу та лідерства можуть збільшити ефективність державної політики у сфері суспільно-релігійних відносин, а також розробити та запропонувати новаторські підходи та рекомендації для її удосконалення.
Висновки . Доведено, що для підвищення ефективності державної політики у сфері суспільно-релігійних відносин слід застосовувати сучасні моделі влади, лідерства, впливу, залежності, політики, які дозволяють аналізувати, використовувати та розвивати різні джерела, форми, види влади, механізми формування політик, які використовуються різними суб'єктами, такими як держава, регіони, релігійні спільноти, громадські організації у сфері суспільно-релігійних відносин (США).
Посилання
.2020 Census Demographic Profile. (2020) ArcGIS. https://www.arcgis.com/apps/instant/portfolio/index.html?appid=b006931f21f148378aadc914c38f41a3
All-Ukrainian population census 2001 (2001). State Statistics Committee of Ukraine [in Ukrainian]. [Всеукраїнський перепис населення 2001 року (2001). Державний комітет статистики України]. https://2001.ukrcensus.gov.ua/results/general/nationality/
Campbell, D. (2022, April 20). Election 2022: Religious beliefs and political participation. U.S. Department of state. https://www.state.gov/briefings-foreign-press-centers/election-2022-religious-beliefs and-political-participation
Christensen, T., & Lægreid, P. (2007). The whole-of-government approach to public sector reform. Public Administration Review, 67(6), 1059–1066.
Cooperman, A., Besheer, M., Hamar Martínez, J., Alper, B. A., Podrebarac Sciupac, E., Gecewicz, C., & Hackett, C. (2015). U.S. Public Becoming Less Religious. PewResearchCenter. https://www.pewresearch.org/religion/wpcontent/uploads/sites/7/2015/11/201.11.03_RLS_II_full_report.pdf
Emerson, R. M. (1962). Power-dependence relations. American Sociological Review, 27(1), 31–4.
Etzioni, A. (1961). A comparative analysis of complex organizations: On power, involvement, and their correlates. Free Press.
French, J. R. P., & Raven, B. (1959). The bases of social power. In D. Cartwright (Ed.), Studies in social power (pp. 150–167).
Hughes, R. L., Ginnett, R. C., & Curphy, G. J. (2012). Leadership: Enhancing the lessons of experience (7th ed.). McGraw-Hill/Irwin.
Korhonen, V. (2024, July 5). U.S. beliefs on how social issues affect their church and religion 2022. Statista. https://www.statista.com/statistics/1412118/us-beliefs-on-how-social-issues-affect-their-church-and-religion/
Lankford, J., & Moore, R. (2018, January 16). The real meaning of the separation of church and state. Time. https://time.com/5103677/churchstate-separation-religious-freedom/
Lindberg, K., Mörth, U., & Sundström, G. (Eds.). (2010). Organizing democracy: The construction of agency in practice. Edward Elgar Publishing.
Mind Tools Content Team. (n.d.). French and raven's forms of power: A simple summary. understanding where power comes from in the workplace. Mind Tools. https://www.mindtools.com/abwzix3/french-andravens-five-forms-of-power
Osborne, S. P. (Ed.). (2010). The new public governance? Emerging perspectives on the theory and practice of public governance. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203861684.
Pfeffer, J. (1981). Power in organizations. Pitman Pab. https://archive.org/details/powerinorganizat0000pfef
Report on the network of religious organizations. As of January 1, 2024 (2024). State Service of Ukraine for Ethnopolitics and Freedom of Conscience [in Ukrainian]. [Звіт про мережу релігійних організацій. Станом на 1 січня 2024 року (2024). Державна служба України з етнополітики та свободи совісті]. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1vcq1ulAaH8jEOY6HcJyq0GTmDo3SEW6F/edit?gid=1651907408#gid=1651907408
Romanenko, I. H., & Kovalchuk, M. M. (2023). Justification of the sources of power and leadership in the new public management as thebasis of the institutional capacity of the state. Actual issues in modern science, 11(17), 426–443 [in Ukrainian]. [Романенко, І. Г., & Ковальчук, М. М. (2023). Обґрунтування джерел влади та лідерства в новому публічному менеджменті як основа інституціональної спроможності держави. Актуальні питання у сучасній науці, 11(17), 426–443]. http://perspectives.pp.ua/index.php/sn/issue/view/189
Shpektorenko, I., Vasylevska, T., Bashtannyk, A., Piatkivskyi, R., Palamarchuk, T., & Akimov, O. (2021). Legal bases of public administration in the context of European integration of Ukraine: questions of formation of a personnel reserve. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, 11(1–18), 76–81.
Vallentin, S. (2022). Trust, Power and Public Sector Leadership: A Relational Approach. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429431104
Zubchyk, O.A., Kovalchuk, M. M., Maherramov, A., & VengerRushchenko, Ye. V. (2023). Project management as a way to increase the efficiency of the public administration system in conditions of complexity and uncertainty. Scientific innovations and advanced technologies, 14(28), 85–102 [in Ukrainian]. [Зубчик, О. О., Ковальчук, М. М., Магеррамов, А., & Венгер-Рущенко, Є. В. (2023). Проєктне управління як спосіб підвищення ефективності публічного управління в умовах складності та невизначеності. Наукові інновації та передові технології, 14(28), 85–102]. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-14(28)-85-101
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://gov.bulletin.knu.ua/7